KSI¡¯Ê CYBERII

Herb Ksiêcia Cyberii

 

Mario Riina Nati

 

PA£AC KSI¡¯ÊCY AURUS

SIEDZIBA KSIÊCIA CYBERII

TRIA IUNCTA IN UNO

Trzy z³±czone w jednym

Funkcje i rola Króla Surmenii

Georgios Konstantinosigos
Funkcje i rola Króla Surmenii
Kaharonea Рsierpie̱ 2010

Dzieje naszego ¶wiata ukazuj± liczne próby organizacji pañstw, cywilizacji. Wszyscy jeste¶my ¶wiadomi potrzeby ¿ycia w przejrzy¶cie uporz±dkowanym spo³eczeñstwie, st±d wynika ci±g³o¶æ zmian prawnych, które dotycz± najró¿niejszych stanowisk publicznych.

W³adza najwy¿szego dostojnika pañstwowego, jak uczy historia, winna broniæ niezale¿no¶ci kraju, uciele¶niaæ wieloletnie tradycje narodowe, musi stanowiæ wa¿ny element prawnego funkcjonowania kraju. Ustroje demokratyczne jasno wytyczaj± kompetencje na stanowisku prezydenta lub króla, a ich zakres czêstokroæ ma silny zwi±zek z do¶wiadczeñ historycznych.

   Funkcje g³owy Królestwa Surmenii mo¿na rozumieæ na dwa sposoby:
a> powinno¶ci i obowi±zki wynikaj±ce z postanowieñ litery prawa,
b> spo³eczna rola wynikaj±ca z ogólnie przyjêtych zasad moralnych i systemu warto¶ci.
Rozdzia³ I. Funkcje i role Króla od strony spo³ecznej.
Surmenia jest monarchia parlamentarn±, na której czele stoi Król. Jest On najwy¿szym reprezentantem Surmeñczyków. Zakres Jego kompetencji <z punktu widzenia historiozoficznego> wynika z ci±g³ego ewoluowania i dojrzewania ¶wiadomo¶ci narodu o demokratycznym aparacie i charakterze pañstwa.

Owocem tej¿e ¶wiadomo¶ci, której kszta³ty wykuwane by³y na salonach i przy hukach spadaj±cych pocisków, s± niezbywalne prawa cz³owieka, godno¶æ i duma narodowa, poczucie jedno¶ci oraz otaczanie nale¿n± czci± symboliki pañstwowej. Król w naturalny i logiczny sposób staje siê obroñc± powy¿ej wymienionych warto¶ci, ale co równie wa¿ne – jest uciele¶nieniem symboliki, która niesie pamiêæ historyczn±.

Pierwszym krokiem ku pomy¶lno¶ci jest równowaga wewnêtrzna pañstwa. G³owa kraju staje siê reprezentantem jedno¶ci i si³y. Zobowi±zuje to króla do ci±g³ego zabiegania swymi czynami i wypowiedziami o stabilno¶æ oraz bezpieczeñstwo w ujêciu normatywnym. Poddani winni s± za¶ szacunek i pos³uszeñstwo.

Zachowanie ³adu spo³ecznego silnie wi±¿e siê z naturaln± konieczno¶ci± przewodzeni danej grupie, czy zbiorowo¶ci. M±dry i rzetelny przywódca jest potrzebny, zarówno w ¶wiecie zwierzêcym – opartym na instynkcie oraz ludzkim – opartym na my¶leniu i analizie.

Sama ¶wiadomo¶æ posiadania dobrego monarchy wp³ywa nie tylko na morale, ale te¿ na ogó³ ¿ycia polityczno-obywatelskiego, a wiêc na jego stabilny przebieg. Nie da siê zrozumieæ istoty prawa, bez wcze¶niejszego zrozumienia zjawisk spo³ecznych, które wynikaj± z do¶wiadczeñ historycznych.

Wynika z wy¿ej przedstawionych rozwa¿añ, ¿e Król, sta³ siê osob± o niezwyk³ym zaufaniu spo³ecznym. Kontynuatorem tradycji oraz stra¿nikiem ³adu i praw konstytucyjnych.

Nale¿y pamiêtaæ o wzajemnej i zazêbiaj±cej siê s³u¿bie, któr± pe³ni g³owa pañstwa oraz ka¿dy obywatel. Król stoi na stra¿y Konstytucji, a swym podpisem wspó³tworzy prawo. Obywatel zobowi±zany jest przestrzegaæ Konstytucji, prawa i braæ udzia³ w wyborach, by jego przedstawiciele mogli dalej prawo to sporz±dzaæ. Wysun±æ mo¿na wniosek o wzajemnej, nieustannej s³u¿bie zarówno najwy¿szego dostojnika i zwyk³ego cz³owieka, co jest wa¿nym elementem spajaj±cym jedno¶æ narodu, a id±c dalej – ¶wiadomo¶æ wspó³odpowiedzialno¶ci za losy ca³ego narodu.
Rozdzia³ II. Funkcje i role Króla w oparciu o Konstytucjê.
Konstytucja, jak wszyscy wiemy, jest najwa¿niejszym dokumentem dla danego kraju. Surmeñczycy postanowili, ¿e bêdzie on wype³nia³ szczytne idea³y i warto¶ci. Ma broniæ i pielêgnowaæ to¿samo¶æ narodu, tak mocno skupion± wokó³ godno¶ci królewskiej. W³adza monarsza wynika zarówno ze spo³ecznego porz±dku, ale i bierze swoje kszta³ty w³a¶nie z postanowieñ Konstytucji. Dokument ten stanowi, ¿e Król Surmenii jest g³ow± pañstwa, o charakterze monarchii parlamentarnej. Cieszy siê On osobista nietykalno¶ci±. Jego g³ównym zadaniem jest czuwanie nad zgodno¶ci± nowych praw z Konstytucj±.

Dziedziczno¶æ i panowanie.
   Artyku³ 39. i 40. jasn± mówi±, ¿e tron jest dziedziczny w ramach dynastii. Aby unikn±æ bojów o ten urz±d, przywilej dziedziczenia przys³uguje najstarszemu potomkowi – Surmeñczykowi.
   Król przed rozpoczêciem sprawowania swego urzêdu - musi zostaæ koronowany przez Prymasa.
   Godno¶æ ta sprawowana jest do¿ywotnio lub do momentu abdykacji. Król, który dokona abdykacji, cieszy siê tytu³em Króla Seniora. Istnieje mo¿liwo¶æ dokonania detronizacji przez Prezesa S±du Najwy¿szego, gdy w³adca nie wykazuje aktywno¶ci w ci±gu 30 dni.
Regencja nastêpuje w przypadku tygodniowej nieobecno¶ci. ¦mieræ powoduje wspomniane dziedziczenie. Król sk³ada przysiêgê, która determinuje jego panowanie < artyku³ 41.>.
Monarcha sprawuje w³adzê wykonawcz±.

Rodzina Królewska
Wa¿nym i niezbêdnym elementem ¿ycia spo³ecznego Surmenii jest najbli¿sze otoczenie Króla. Ustawa US-50/2008 stanowi, ¿e w k³ad Rodziny wchodz± Król, Królowa, Wicekról, Wicekrólowa, Ksi±¿êta, Ksiê¿niczki i Królowie Seniorowie.
Do Króla i do Królowej nale¿y zwracaæ "Wasza Królewska Mo¶æ". Król mo¿e przekazaæ czê¶æ obowi±zków Wicekrólowi.

Obowi±zki Króla Surmenii

<Demokratyczne>
Król rozpisuje wybory - nie pó¼niej ni¿ na 14 dni przed up³ywem kadencji Eklezji. W sprawach wa¿nych ma prawo zarz±dziæ referendum. Posiada bardzo istne prawo – broni zgodno¶ci ustaw z konstytucj± podpisuj±c je, lub te¿ odrzucaj±c. Ka¿de odrzucenie musi zostaæ uzasadnione. Przys³uguje mu inicjatywa ustawodawcza. Wydaje równie¿ dekrety wykonawcze oraz postanowienia. Król zobowi±zany jest do zapoznawanie siê z ustawami przeg³osowanymi przez Eklezjê.

<S±downicze>
Sêdziowie s± wybierani przez Króla, s± jednak nieusuwalni. Ustanawia Prokuratora Generalnego, przys³uguje mu stosowanie prawa ³aski, nadawanie i odbieranie odznaczeñ oraz tytu³ów. Prawo do skazywania posiadaj± sêdziowie i monarcha.

<Wewn±trzpañstwowe>
   Król nadaje b±d¼ odbiera obywatelstwo, w okre¶lonych przypadkach. Za zgod± Eklezji wprowadza stany klêsk, wyj±tkowe lub wojenne, o czym mówi± artyku³y 67-71. W przypadku swej nieobecno¶ci powinien wyznaczyæ regenta. Mo¿e z³o¿yæ projekt ustawy o zmianie konstytucji.

Monarcha wchodzi w sk³ad Archontei, na wiosek Archonta mianuje ministrów. W wyj±tkowych przypadkach Archonta w pe³nieniu obowi±zków mo¿e zast±piæ Król Surmenii.

Obowi±zuje wspomniane prawo do abdykacji. Król wydaje dekrety wykonawcze oraz postanowienia, w celu wyja¶nienia i realizacji postanowieñ konstytucji, które zosta³y wniesione przez Eklezjê lub Zgromadzenie Narodowe. Komendanta G³ównego Policji powo³uje Król.

<Polityka zewnêtrzna>
Król wspó³tworzy politykê zewnêtrzn± w zgodzie z Archontem, zrywa b±d¼ ratyfikuje umowy miêdzynarodowe – niezbêdna jest jednak konsygnata Archonta. Zatwierdza dyplomatów i szefów misji zagranicznych, wy³onionych przez tesmotetê w³a¶ciwego do spraw zagranicznych.

< Król a stany nadzwyczajne>
Stan wojenny, nastêpuje w tedy, gdy zachodzi realne zagro¿enie zbrojnym atakiem, ze strony innego pañstwa. Król Surmenii na wniosek Archontei mo¿e wprowadziæ wspomniany stan. Wydaje On rozporz±dzenia z moc± ustaw, je¶li Eklezja nie mo¿e siê zebraæ. Je¿eli zagro¿ony zostaje ³ad pañstwowy Król mo¿e prowadziæ stan wyj±tkowy < na wniosek Archontei>, na czas do 90 dni.

Na mocy tych wszystkich przytoczonych praw, powstaje jasny i klarowny obraz ¶ci¶le demokratycznego charakteru uprawnieñ Króla Królestwa Surmenii i samego ustroju kraju.

Nale¿y zachowaæ szczególn± ¶wiadomo¶æ, ¿e prawa konstytucyjne wykrystalizowa³y sw± formê poprzez ci±g³o¶æ dziejów Surmenii. Prawo nie dzia³a wstecz, Król jest zatem panem ale i wiernym synem oraz s³ug± swojej ojczyzny. Dok³adnie widzimy, ¿e Jego w³adza ma sprzyjaæ harmonijnemu rozwojowi Królestwa i obywateli. Jest swoistym gwarantem przejrzystych regu³ i zasad. Nale¿y pamiêtaæ o wielowiekowej tradycji sprawowania tego urzêdu i ogromnej mocy symboliki, która siê tego tyczy. Jako g³owa pañstwa strze¿e Konstytucji, praw i godno¶ci cz³owieka. Król mo¿e oczekiwaæ odpowiedniego respektowania jego osoby i uprawnieñ. Obowi±zkiem obywatela jest pos³uszeñstwo i przestrzegania prawa, które podpisuje jego monarcha oraz wspólna odpowiedzialno¶æ za losy kraju i praca, zgodna z ustalonymi przez prawo ¶cie¿kami.