KSI¡¯Ê CYBERII

Herb Ksiêcia Cyberii

 

Mario Riina Nati

 

PA£AC KSI¡¯ÊCY AURUS

SIEDZIBA KSIÊCIA CYBERII

TRIA IUNCTA IN UNO

Trzy z³±czone w jednym

Trzy ga³êzie surmeñskiej w³adzy w Konstytucji

Victorjos Paulosigos
Trzy ga³êzie surmeñskiej w³adzy w Konstytucji
Menia Рgrudzie̱ 2010

Podstaw± organizacji w³adzy jest jej trójpodzia³ na w³adzê legislacyjn±, wykonawcz± i s±downicz±.
Konstytucja Królestwa Surmeñskiego, art. 4., ust. 1.

Jak ka¿de demokratyczne pañstwo, Królestwo Surmeñskie rozdzieli³o swoj± w³adzê na trzy o¶rodki – ten ustanawiaj±cy prawo, ten wykonuj±cy prawo oraz ten os±dzaj±cy ³ami±cych prawo.  „Kiedy w jednej i tej samej osobie lub w jednym i tym samym ciele w³adza prawodawcza zespolona jest z wykonawcz±,” jak powiedzia³ Montesquieu Charles Louis de Secondat, „nie ma wolno¶ci”.  Tak wiêc wprowadzanie rozdzia³u w³adzy s³u¿y przede wszystkim obywatelom; zapewnia, ¿e ¿aden o¶rodek w³adzy nie we¼mie za du¿o dla siebie staj±c siê tyranem dla swoich obywateli.
Znaj±c powód rozdzielenia w³adzy, sprawd¼my jak ten rozdzia³ wygl±da³ na przestrzeni lat.  Wraz z rozwojem Królestwa, zasada trójpodzia³u zaczê³a siê umacniaæ.  Rozpoczynaj±c swoj± dzia³alno¶æ Konstytucj± z 8 czerwca 2006 roku, „w³adzê ustawodawczo-wykonawcz± stanowi[³] monarcha KS”.  Dopiero ustawa zasadnicza z dnia 8 sierpnia 2007 roku wprowadza³a znaczn± zmianê, pierwsz± takiego stopnia – Król odda³ swoj± zwierzchno¶æ nad Dworem Królewskim <rz±dem> Kanclerzowi, a przewodniczenie Senatowi odda³ Marsza³kowi.  Analizuj±c jednak g³êbiej, zauwa¿yæ mo¿na, ¿e po raz pierwszy zosta³y oficjalnie nadane Królowi Surmenii uprawnienia sêdziowskie Konstytucj± z 10 czerwca 2008 roku – obecn±.  Tak wiêc nie zawsze chêæ równowagi w³adzy oraz strach przed tyrani± by³y priorytetem surmeñskich obywateli.  Powy¿szy przyk³ad ilustruje potrzebê zapewnienia kompletno¶ci w³adz tzn. posiadania kogo¶ na stanowisku w razie nag³ych okoliczno¶ci.
Obecnie, w³adzê ustawodawcz± stanowi Eklezja Surmeñska <jednak obowi±zuj± jeszcze trzy dekrety królewskie>, w³adzê wykonawcz± <skupion± w dwu „podo¶rodkach”> – Król i Archontea a w³adzê s±downicz± - S±d Najwy¿szy wraz z Królem Surmenii.  Mo¿na przyj±æ, ¿e surmeñska w³adza ma dwóch oryginatorów: Naród oraz Króla.  Król jest odpowiedzialny za w³adzê s±downicz± oraz po³owê w³adzy wyknonawczej <poprzez powo³ywanie sêdziów S±du Najwy¿szego oraz dziedziczno¶æ tronu>.  Naród, natomiast, odpowiedzialny jest za w³adzê ustawodawcz± oraz drug± po³owê w³adzy wyknonawczej <wybiera Eklezjê, która w nastêpstwie rozpoczyna pracê Archontei>.
W obecnym systemie politycznym zadania Króla Surmenii s± znacznie ograniczone do roli reprezentacyjnej.  Mimo to, zatrzymuje on parê wa¿nych prerogatyw.  To on zarz±dza wybory oraz podpisuje <lub wetuje> ustawy.  On powo³uje sêdziów oraz stosuje prawo ³aski.  Pierwszy ustêp artyku³u trzydziestego siódmego zawiera w sobie zapis, który nigdy nie by³ zinterpretowany prawnie <zdaniem moim specjalnie> pozostawiaj±c Królowi swobodn± realizacjê „stania na stra¿y Konstytucji” oraz „reprezentowania jedno¶ci ca³ego narodu”.  
Dziêki tym zapisom, w³adza królewska nabiera sensu: za³o¿yciel Surmenii ma najd³u¿sze i najlepsze do¶wiadczenie w prowadzeniu pañstwem a wybór swojego nastêpcy poprzez adopcjê daje wystarczaj±co du¿o czasu do przygotowania tej osoby na w³adcê; nawet gdy obecny i przysz³y w³adca nie podzielaj± swoich pogl±dów, przysz³y w³adca jest wystarczaj±co przygotowany do w³adania rozs±dnie wspólnym dobrem Narodu.  Najbardziej kontowersyjnym zapisem tego rozdzia³u, a mo¿e nawet ca³ej Konstytucji, jest ten o „nietykalno¶ci osoby Króla”.  Zapis ten jednak zosta³ wyt³upaczony przez samego w³adcê, „Nietykalno¶æ przys³uguje wy³±cznie g³owie pañstwa, poniewa¿ chroni j± przed jakimkolwiek radykalnym ‘rozprawieniem’ przez rz±dz±cych oponentów”.
Eklezja Surmeñska pozostaje najpotê¿niejszym o¶rodkiem w³adzy gdy¿ ustawy przez ni± przyjête ustêpuj± jedynie Konstytucji w hierarchii surmeñskich praw.  Dzia³ania jej s± wiêc jedynie ograniczone Konstytucj±.  Na dodatek, Eklezja sprawuje zwierzchno¶æ nad Archonte±: zarówno poprzez wybór Archonta jak i „sprawowanie kontroli nad dzia³alno¶ci± Archontei”.  Jedynym punkten braku pe³nej autonomii  Surmeñskiej Eklezji mo¿e wydawaæ siê zarz±dzanie wyborów przez Króla oraz mo¿liwo¶æ skrócenia przez niego urzêduj±cej kadencji.  Skrócenie musi jednak nast±piæ na pro¶bê samej Eklezji a wybory musz± odbyæ siê co trzy miesi±ce na bardzo precyzyjnych zasadach okre¶lonych Konstytucj± i Ordynacj± Wyborcz±.  Archontea, pod kontrol± surmeñskiego parlamentu, nie posiada wielu konstytucyjnych zadañ lecz dziêki zapisowi, ¿e Archont „wykonuje inne zadania przewidziane prawem” urz±d ten szybko zyskuje na uprawnieniach zapisanych w ustawach.
W³adza s±downicza, jest najmniej  omowian± w³adz± w Konstytucji.  Mimo to, ma ona szerokie uprawnienia, których nie posiadaj± dwie pozosta³e w³adze.  Sêdziowie powo³ywani s± przez Króla na najd³u¿sz± kadencjê spo¶ród wszytkich kadencyjnych urzêdników – sze¶æ miesiêcy i praktycznie nie mog± byæ odwo³ani.  S±d Najwy¿szy os±dza tych ³ami±cych prawo oraz decyduje o zgodno¶ci z Konstytucj± wszystkich pozosta³ych praw a co za tym idzie ustanawia obowi±zuj±c± interpretacjê prawa.  Aby podkre¶liæ i zabezpieczyæ rolê S±du Najwy¿szego w przestrzeganiu prawa, Prezes S±du Najwy¿szego ma dostêp do wszystkich tajemnic pañstwowych oraz ma prawo ujawniæ ka¿d± tajemnicê je¶li postanowi, ¿e ukrywanie jej przed Narodem szkodzi obywatelom i pañstwu.
Surmenia jest pañstwem, który ³±czy w sobie demokratyczny trójpodzia³ w³adzy razem z monarchistycznym ustrojem.  Wszystkie trzy ga³êzie wspó³dzia³aj± ze sob± dla dobra ogó³u zachowuj±c równowagê aby ¿adna nie sta³a siê zagro¿eniem dla najwiêkszego skarbu narodowego – obywateli.

Bibliografia
• Konstytucja Królestwa Surmeñskiego. 2008.
• Paulos Petrosigos, Wybory 2008 – post nr 9. 2008.
• de Secondat, Montesquieu Charles Louis. O duchu praw. 1748 r.